Data publikacji: 2024-02-09

Filtry Pipercross – postaw na wydajność!

Zamiana standardowego filtra na sportowy to z pewnością najprostszy sposób na zwiększenie przepływu powietrza do silnika. A więcej powietrza, to zwiększona wydajność, czyli zauważalny przypływ mocy i momentu obrotowego.

Zamiana standardowego filtra na sportowy to z pewnością najprostszy sposób na zwiększenie przepływu powietrza do silnika. A więcej powietrza, to zwiększona wydajność, czyli zauważalny przypływ mocy i momentu obrotowego. I wszystko to bez jakiejkolwiek ingerencji w seryjne elementy. Zero przeróbek i dużo więcej powietrza. Powietrza życiodajnego dla uśpionych dotąd koni mechanicznych i niutonometrów. Uwolnij je!

30% więcej przepływu!

Gąbkowy filtr powietrza Pipercross zapewnia aż 30% więcej przepływu powietrza do komory silnika w porównaniu ze standardowym i to bez zwiększonej głośności układu dolotowego! Co więcej, jest też zauważalnie skuteczniejszy w wyłapywaniu zanieczyszczeń. Jak to możliwe? Sekret tkwi w kilku warstwach poliuretanowej gąbki. Każda z nich różni się wielkością oraz porowatością. Powierzchnia porów zmniejsza się zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza, natomiast każda ze wspomnianych warstw wyłapuje zanieczyszczenia o innej wielkości.

Jeden filtr na wiele lat

Mokre filtry powietrza Pipercross nie dość, że zaskakują wydajnością i skutecznością w wyłapywaniu zanieczyszczeń, to jeszcze są wielorazowego użytku. Po określonym przebiegu nie trzeba więc kupować nowego filtra powietrza, a jedynie wystarczy wyczyścić zamontowany wcześniej. Do tego celu należy stosować specjalne preparaty Pipercross – tylko one zapewniają skuteczność i trwałość.

Pipercross – historia zaczęła się ponad 40 lat temu

Pipercross – jak wiele marek czy manufaktur cenionych przez fanów tuningu – może pochwalić się sportowymi korzeniami. Założona w angielskim Northampton firma w szybkim czasie zdobyła uznanie nie tylko na rodzimym rynku, ale też w innych państwach Starego Kontynentu. Droga od amatorskich wyścigów i rajdów, aż po najwyższe światowe serie, z WRC na czele, trwała niemal błyskawicznie. Wieści o innowacyjnych rozwiązaniach i skuteczności filtrów Pipercross na początku przekazywane były pocztą pantoflową, docierając do kolejnych zawodników, mechaników i konstruktorów wyczynowych aut. Kolejnym etapem była współpraca, która opierała się i opiera nadal na obopólnych korzyściach: Pipercross dostarcza zaawansowane produkty, natomiast osoby czynnie zaangażowane w motosport przekazują cenne wskazówki, pozwalające na dalszy rozwój.

Warto dodać, że unikalność polega zarówno na przemyślanej strukturze wkładów filtracyjnych, jak i na zastosowaniu specjalnej gąbki zamiast bawełny. I to właśnie gąbka odpowiada za niezwykłą skuteczność i wytrzymałość filtrów powietrza Pipercross.

Pipercross
Strefa wiedzy

Chcąc zrozumieć sens montażu filtra powietrza Pipercross, warto zapoznać się z cenną wiedzą. Z informacjami, które rzetelnie i zrozumiałym językiem opisują różnice pomiędzy najczęściej spotykanymi filtrami powietrza. Tu należy skupić się nie tylko na zaletach i wadach poszczególnych rozwiązań. Ponadto dobrze jest poznać zasadę działania oraz sposoby konserwacji (czyszczenia) gąbkowych filtrów powietrza Pipercross. I są jeszcze korzyści, które zapewnia montaż sportowego filtra powietrza w miejsce standardowego.

Dlaczego wybrać filtr gąbkowy?

Aby zrozumieć, dlaczego warto wybrać filtr gąbkowy, trzeba najpierw przypomnieć, czym różnią się między sobą trzy główne typy filtrów: papierowy, bawełniany i oczywiście gąbkowy. Choć właściwie pełnią analogiczną rolę, to działają nieco inaczej. Inaczej też sprawdzają się w warunkach zbliżonych do ekstremalnych. Różnice widać też w wydajności silnika.

Filtry papierowe

Filtry papierowe znajdziesz w prawie każdym samochodzie: zazwyczaj montowane są fabrycznie. Stosuje się je częściowo ze względu na cenę i częściowo dlatego, że wystarczająco dobrze filtrują. Jednak jak się okazuje, w specyficznych warunkach mikrootwory w tych filtrach mogą być zbyt małe, więc znalezienie dobrego balansu między przepływem powietrza a filtracją w tym przypadku może być niewykonalne.

Jak zapewne wiesz, filtry papierowe są jednorazowe, ze względu na użyty materiał filtrujący. Muszą być wymieniane przy każdym serwisie, ponieważ szybko się zatykają i tracą pierwotną wydajność. Z tych powodów, mimo że zazwyczaj są najtańszą opcją w chwili zakupu, w perspektywie lat te filtry stają się mniej opłacalne.

Bawełniane filtry powietrza

Interesującą alternatywą dla papierowych filtrów powietrza są filtry bawełniane. Ich konstrukcja opiera się między innymi na kilku warstwach bawełnianej gazy, która odpowiada za wyłapywanie zanieczyszczeń oraz za zapewnienie odpowiedniego poziomu przepływu.

Bawełniane filtry powietrza są zaliczane do mokrych, ponieważ do skutecznego działania wymagają specjalnego olejku. Kolejną różnicą w porównaniu do papierowych jest możliwość regeneracji (czyszczenia filtra). Obecnie bawełniane filtry powietrza często stosuje się w pojazdach wykorzystywanych w terenie – nie tylko w samochodach, ale też w motocyklach – bo skutecznie wyłapują piasek, kurz czy inne zanieczyszczenia.



Filtry gąbkowe

Gąbkowe filtry powietrza są twórczym rozwinięciem pomysłu znanego z filtrów bawełnianych. Korzyści są bardzo podobne, ale różnice są w materiale i w samej filtracji. Filtry gąbkowe wykorzystują ideę większych otworów, grubej struktury 3D i zastosowania oleju do zatrzymywania cząstek zanieczyszczeń, ale robią to w nieco odmienny sposób. Wielowarstwowa pianka wykorzystuje różne warstwy gąbki o różnych gradacjach, każda warstwa zatrzymuje cząstki o różnych rozmiarach, jednocześnie pozwalając na swobodny przepływ powietrza. Dzięki temu pianka ma przewagę nad filtrem bawełnianym – choć oba filtry mają dobry przepływ, media wykonane z gąbki pozwalają filtrowi utrzymać przepływ powietrza nawet przy dużym zanieczyszczeniu. I to jest największa realna przewaga.

Podsumowując: długoterminową korzyścią jest to, że filtr zatrzymuje zanieczyszczenia, ale nie traci wydajności w miarę upływu czasu, co oznacza, że wydajność filtra powietrza pozostaje niemal stała od jednego serwisu do drugiego, a skuteczność w wyłapywaniu zanieczyszczeń jest na równym poziomie i to bez ograniczenia przepływu powietrza do silnika.

Dlaczego wybierać gąbkę?

Odpowiedź na pytanie z nagłówka, skoro już znasz różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami filtrów, jest oczywista. Gąbkowy filtr powietrza jest nie tylko skuteczny w wyłapywaniu zanieczyszczeń przez cały czas pomiędzy czyszczeniami, ale też zapewnia odpowiedni przepływ. Do tego, jak wiesz, jest wielorazowy – wymaga tylko regularnej pielęgnacji co ok. 15 tys. km. A to korzyść nie tylko dla Twojej kieszeni, ale też dla środowiska. Trzeba jeszcze dodać, że obecnie coraz częściej producenci filtrów bawełnianych stosują dodatkowe ochraniacze, co znacząco ogranicza niedrożność w trudach terenowej eksploatacji.

Pipercross

Technologiczna przewaga

Filtry powietrza Pipercross są wykonane w technologii próżniowo rozbijanej wielowarstwowej gąbki. Są to filtry sportowe, które w szybkim czasie można przywrócić do pełnej sprawności. Do czyszczenia zalecane są specjalne preparaty Pipercross, opracowane z myślą o filtrach gąbkowych. Z punktu widzenia użytkownika ważne jest, aby proces czyszczenia i nasączania specjalistycznym środkiem wykonywany był zgodnie z zaleceniami producenta. Tylko wtedy będziesz miał gwarancję, że wykorzystasz wszystkie atuty. Warto jeszcze przypomnieć wspomniane korzyści:

  • Więcej koni mechanicznych i niutonometrów – sportowy filtr powietrza zmniejsza opory, dzięki czemu silnik może pracować wydajniej, zasysając więcej powietrza, niż miałoby to miejsce w przypadku filtra standardowego. Więcej powietrza (ściślej: tlenu) to lepsza efektywność procesu spalania, czyli zrównoważony skład mieszanki paliwowo-powietrznej.
  • Niższe spalanie – poprawa efektywności jednostki napędowej to nie tylko zauważalnie lepsze osiągi, ale też możliwości realnej redukcja spalania. Oczywiście częstotliwość odwiedzania dystrybutora zależy przede wszystkim od stylu jazdy, ale kierowcy o spokojniejszym usposobieniu mogą liczyć na spadek zużycia paliwa o kilka procent.
  • Mniejsze koszty serwisu – w dłuższej perspektywie brak konieczności regularnej wymiany papierowego filtra powietrza oznacza spore oszczędności ponoszone i na serwis, i na zakup samego filtra. Ważna jest też oszczędność czasu – czyszczenie oraz nasączane odpowiednim preparatem wielorazowego filtra powietrza Pipercross nie zajmuje go wiele.
  • Dźwięk silnika – niejednokrotnie zastosowanie filtra sportowego, szczególnie stożkowego, poprawia ten parametr. Oczywiście jeszcze większe zmiany będą zauważalne, kiedy modyfikacje będą większe niż tylko zmiana filtra. Chodzi tu o ingerencję w układ dolotowy. Ale już sam stożkowy filtr powietrza może zauważalnie zmienić barwę dźwięku generowanego przez jednostkę napędową. Jeśli zainteresował Cię ten temat, przeczytaj artykuł Stożkowy filtr powietrza – co daje i jak działa?